Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasą Kaszubską pojedziemy szybciej, niż się nam wydaje

Rozmawiał Alek Radomski
Kazimierz Kleina
Kazimierz Kleina
Rozmowa z senatorem Kazimierzem Kleiną z Platformy Obywatelskiej o połączeniach drogowych na Pomorzu.

- Nowa S6 będzie biec na terenie, gdzie mieszka pański elektorat. Rozumiem, że jest pan żywo zainteresowany tą inwestycją, a w przyjętym przez rząd Programie Przebudowy Dróg Krajowych i Autostrad do 2015 roku nie ma jednak drogi S6. Co się stało, że o niej zapomniano?
- Konsekwentnie od wielu lat zabiegam o Trasę Kaszub­ską i o całą drogę od Szczecina do Gdańska. To jeden z priorytetów mojego działa­nia. Dwa miesiące temu zorganizowałem konferencję w Koszalinie z udziałem marszałka województwa zacho­dnio-pomorskiego i przedstawicieli województwa pomorskiego. Chodzi o to, aby wypromować jej budo­wę. Dzisiaj jestem pewny, że inwestycja, jaką jest cała S6 (ja zresztą nazywam ją Trasą Kaszubską i mam na myśli cały odcinek od Gdańska do Szczecina), rozpocznie się szybciej, niż się spodziewamy. W tej chwili odcinek od Gdańska do Słupska jest na ostatnim etapie uzgodnień środowiskowych.

- Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku informuje, że nie można jasno i jednoznacznie powiedzieć, kiedy decyzja środowiskowa zostanie wydana. Tymczasem odcinek Goleniów-Słupsk już ją ma od lipca 2010 roku. Co z tą decyzją? Skąd te opóźnienia?
- Bo od Lęborka do Gdań­ska mamy dwie koncepcje przebiegu trasy, które przygotowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Właśnie teraz następuje wybór lepszej pod względem ekologicznym i rozwojem regionalnym. Z tego co wiem, to obie są na takim samym stopniu zaawansowania. Ale RDOŚ chce dokonać wyboru i konsultuje tę sprawę z samorządem wojewódzkim i z GDDKiA.

- Czym koncepcje różnią się między sobą?
- Przede wszystkim przebiegiem w okolicach Lęborka czy Wejherowa.

- A co jeśli pojawi się prawem chroniony ślimak czy żaba i wstrzyma inwestycję? Znów opóźnienia?
- Tutaj nie mam takiej oba­wy. Obie koncepcje biorą takie ograniczenia środowiskowe pod uwagę. Tu wszyst­ko jest planowane. To jest inwestycja na dziesiątki, jeśli nie setki lat do przodu. Trze­ba ją przemyśleć i przedyskutować. Wydaje mi się, że naprawę jesteśmy blisko momentu podjęcia tej decyzji. Odcinek od obwodnicy Trójmiasta i obwodnicy metropolitarnej jest już przygotowa­ny. Od Lęborka do Słupska poziom zaawansowania jest mniejszy, ale też trwają intensywne prace. Wiadomo już, że odcinek od Trójmiasta do Słupska będzie budowany według zasady zaprojektuj i zbuduj. Po wydaniu decyzji środowiskowej zostanie ogłoszony przetarg.

- Czyli kiedy?
- Nie chcę tutaj mówić dokładnie kiedy, ale wszyscy mamy nadzieję, że budowa rozpocznie się już w przyszłym roku.

- A kiedy pojedziemy nową trasą z Gdańska do Słupska?
- Też dokładnie nie odpowiem, ale to kwestia dwóch, trzech lat od wydania pozwoleń. W końcu to nie będzie budowa trudna pod względem technologicznym.

- Dzięki inwestycji będzie jeździć szybciej i bezpieczniej. Słupska drogówka, odkąd oddano miejską obwodnicę (część przyszłej trasy S6) do użytku odnotowuje mniej zdarzeń drogowych w mieście.
- Tak. Główną zaletą S6 będzie wyprowadzenie ru­chu z miast i wsi. Szczególnie w okolicach Rumi, Redy i Wejherowa, bo to jest ten obszar, który najmocniej zwal­nia. Od Słupska do Lęborka w zasadzie jedzie się płynnie. Oczywiście jest kilka krytycznych momentów w paru miejscowościach - ale za Lę­borkiem zaczyna się już moc­no zwalniać. Przyspieszamy dopiero, kiedy wjeż­dżamy na obwodnicę. Na odcinku od Słupska do Lę­borka też jest niebezpiecznie. Dlatego trze­ba cały czas powtarzać i tłumaczyć, że droga S6 to nie jest modernizacja trasy, tylko budowa nowej drogi. Istniejąca droga pozostanie, ale będzie lokalną.

Akcja Głosu: Chcemy drogi S6:

Trwa nasza walka o pomorską arterię S6 ze Szczecina, przez Kołobrzeg, Koszalin, Słupsk i Lębork do Trójmiasta. Chcemy, by droga krajowa nr 6 znalazła się w rządowych planach i została potraktowana jako jeden z priorytetów inwestycyjnych w latach 2014 - 2020.

Chcemy, by w końcu droga nr 6 stała się ekspresową. Chcemy zaangażować w tę sprawę wszystkich, którzy mogą mieć wpływ na planowane inwestycje drogowe, m. in. polityków. I robimy to.

Jednak nasze działania potrzebują też wsparcia ze strony naszych Czytelników W ślad za tym oczekujemy od Was gorących komentarzy oraz listów, które mogą być dodatkowym argumentem w walce o S6.

Piszcie więc na adres: [email protected].

Wasze listy i uwagi także będziemy publikować na łamach, by tą drogą dotarły do Warszawy. Ważny jest każdy głos w tej sprawie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza