Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wkrótce koniec przebudowy drogi krajowej nr 21 na trasie Słupsk - Ustka

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
Droga krajowa nr 21 na odcinku Słupsk - Ustka ma być gotowa 6 grudnia
Droga krajowa nr 21 na odcinku Słupsk - Ustka ma być gotowa 6 grudnia Łukasz Capar
Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że nie ma potrzeby kolejnego przedłużania terminu zakończenia prac na DK 21 Słupsk – Ustka. Droga ma być gotowa 6 grudnia.

- Aktualny stopień rzeczowy zaangażowania robót przy inwestycji na DK 21 ze Słupska do Ustki to około 90 procent – mówi Mateusz Brożyna, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Obecnie obowiązujący termin ukończenia to 6 grudnia 2023 roku. Inwestor nie przewiduje przedłużenia tego terminu.

Mateusz Brożyna dodaje, że pozostało jeszcze dokończenie robót brukarskich, ułożenie warstwy bitumicznej na ostatnich wahadłach, dokończenie prac związanych z wykonaniem ciągu pieszo-rowerowego, oznakowanie poziome i pionowe oraz nasadzenia.

Przebudowa drogi krajowej nr 21 na 13-kilometrowym odcinku od ulicy Handlowej w Słupsku do ronda w Ustce rozpoczęła się we wrześniu 2021 roku. Według umowy inwestora - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z wykonawcą – firmą COLAS Polska - nowa droga miała być gotowa w połowie 2023 roku. Jednak pojawiły się opóźnienia, które już latem 2022 roku szacowano nawet na rok. Na etapie robót okazało się, że są błędy w projekcie, problemy z przekładaniem istniejących instalacji, których nie wykazano na mapach. Wygasły też niektóre uzgodnienia, bo projekt został sporządzony w 2017 roku. Z uzyskaniem nowych uzgodnień były problemy, bo zmieniły się przepisy. W końcu wymieniono podwykonawców. Podpisano aneks do umowy. Wykonawca zaczął nadrabiać zaległości.

- W trakcie prac wykonawca napotkał wiele odmiennych od zaprojektowanych warunków realizacji. To kolizje na sieciach wodno-kanalizacyjnych, energetycznych, gazowych, teletechnicznych, odmienne warunki gruntowe, które wpłynęły na wartość pierwotnie podpisanej umowy – wylicza Mateusz Brożyna.

Wynikająca z przetargu wartość umowy z wykonawcą w kwocie 123 milionów złotych już w pierwszym kwartale 2023 roku zwiększyła się do 148 milionów złotych. Wykonawcy nie naliczono kar umownych z powodu przedłużenia terminu zakończenia prac, ponieważ opóźnienie nie nastąpiło z jego winy.

- Inwestor podpisał z wykonawcą aneks na przedłużenie czasu na ukończenie, wynikający z utrudnień związanych z procedowaniem porozumienia z Polską Spółką Gazownictwa – wyjaśnia Mateusz Brożyna. - Ostateczna kwota przebudowy drogi będzie znana po zakończeniu inwestycji.

Przypomnijmy też, że projekt drogi kosztował 2 mln zł, nadzór inwestorski – 6 mln zł, a odszkodowania za wywłaszczenia – 10 mln zł. Inwestycja jest realizowana z pieniędzy budżetu państwa.

Przebudowana DK 21 ma nową konstrukcję jezdni, cztery ronda – we Włynkówku, Bydlinie, Niestkowie i Grabnie, ciąg pieszo–rowerowy z miejscami do odpoczynku dla użytkowników, a na niektórych odcinkach po obu stronach jezdni, nowe chodniki, drogi serwisowe i zatoki dla autobusów oraz miejsca do kontroli pojazdów przez policję i Inspekcję Transportu Drogowego, nowy most we Włynkówku, kilka przepustów, a w miejscach najbardziej narażonych na hałas - ekrany. Nadal ma po jednym pasie w każdym kierunku.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza