Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dramatyczna sytuacja na kolei - cięcia połączeń i groźba strajku generalnego

Michał Szymajda [email protected]
To właśnie pociągi InterRegio mają zniknąć z krajowych szyn. Tu: wagon wyremontowany w Słupsku.
To właśnie pociągi InterRegio mają zniknąć z krajowych szyn. Tu: wagon wyremontowany w Słupsku. Fot. Michał Szymajda
Jeśli na kolei może być gorzej niż źle, to właśnie nadchodzi ten moment. 4 maja z polskich torów ma zniknąć aż 151 pociągów. Będą to głównie cieszące się powodzeniem składy InterRegio. Ale to prawdopodobnie nie wszystko.

Problem jest w istocie potężny. Chodzi jak zwykle o pieniądze.

Samorządowy przewoźnik Przewozy Regionalne (nie jest już częścią PKP), który codziennie uruchamia kilkaset składów Regio (dawne osobowe) i międzywojewódzkie InterRegio (standard podróży jest niski, jednak ceny bardzo przystępne) zalega z wpłatami pieniędzy na konto PKP Polskich Linii Kolejowych, czyli administratora szyn, peronów.

Szefostwo PLK arbitralnie wyznaczyło w związku z tym 151 składów Przewozów Regionalnych, które przestaną jeździć od 4 maja. Są to niemal wyłącznie pociągi InterRegio, które stanowią tanią konkurencje dla pociągów TLK uruchamianych przez PKP Intercity.

Paradoksalnie: w PLK większość kosztów to koszty stałe, dlatego odcinając od torów spóźniającego się z opłatami, w przyszłości może ograniczyć sobie źródło dochodów! W każdym razie koszty funkcjonowania PLK nie spadną w żaden sposób. Co ciekawe, PLK na początku roku znacząco podniosło pensje swoim pracownikom.

Wielu niezależnych komentatorów podkreśla, że tak naprawdę chodzi o pozbycie się konkurencji dla pociągów TLK prowadzonych przez PKP Intercity. Spółka ta ma być bowiem sprywatyzowana, na co nie pozwala jej obecna sytuacja finansowa. Ale i w stosunku do PKP Intercity PLK żąda ograniczenia pracy przewozowej, ponieważ i oni zalegają z wpłatami na konto administratora torów.

W obliczu katastrofy na polskich torach zaskakujące jest stanowisko ministerstwa infrastruktury, które zamiast czynnie działać na rzecz dialogu pomiędzy PLK a przewoźnikami, "z zaniepokojeniem obserwuje całą sytuację".

Przez Słupsk przejeżdżają dwa pociągi InterRegio: rel. Gdynia Gł. Os. - Szczecin - Gdynia Gł. Os., oraz Słupsk - Poznań Główny - Słupsk. Prawdopodobnie od 4 maja nie pojedziemy ani jednym z nich.

W obliczu tak dramatycznej sytuacji, kolejowe związki zawodowe zagroziły strajkiem generalnym na całej sieci kolejowej. Kolejarze zwracają uwagę, że obecna sytuacja jest efektem fatalnie przeprowadzonej reformy kolei w grudniu 2008 roku, polegającej na usamorządowieniu spółki PKP Przewozy Regionalne.
List w tej sprawie związki zawodowe, wystosowały do premiera Donalda Tuska:

Warszawa, dnia 29.04.2010 r.

Pan
Donald Tusk
Premier Rządu RP

W związku z niepodjęciem rzeczywistych działań mających na celu rozwiązanie problemów dotyczących kolejowych przewozów pasażerskich, a także narastaniem działań bezpośrednio uderzających w podstawy funkcjonowania Spoółek kolejowych przejawiających się między innymi w:

1. Braku dialogu i działań zmierzających do rozwiązania problemów Przewozów Regionalnych po usamorządowieniu pomimo uzgodnień na szczeblu Ministra Michała Boni, Ministra Cezarego Grabarczyka, z udziałem samorządów, Zarządów Spółek kolejowych i Związków Zawodowych w styczniu tego roku doprowadzając w istocie Społkę zatrudniającą 15 tys. pracowników na skraj bankructwa.

2. Nasilających się działaniach zmierzających do zmian w ustawie o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji, ,Przedsiębiorstwa Państwowego PKP" prowadzących do możliwości ogłoszenia upadłości Spółek powołanych na mocy tej ustawy, bez stworzenia warunków równej konkurencji na polskim rynku przewozowym, stwarzając tym samym realne podstawy upadku polskich kolejowych firm przewozowych poddawanych nierównej konkurencji na zliberalizowanym rynku.

3. Działaniach prowadzących do prywatyzacji Spółki PKP CARGO i PKP Intercity celem pozyskania środków na spłatę zadłużenia PKP S.A. zamiast środków na podniesienie konkurencyjności tych firm.

4. Bezprecedensowej decyzji Zarządu Spółki PLK S.A. o ograniczeniu pracy przewozowej Spółek Przewozy Regionalne i PKP Intercity godzącej bezpośrednio w podróżnych. Decyzja uzasadniana brakiem płatności za dostęp do infrastruktury przez tych przewoźników nie znajduje uzasadnienia w ograniczeniu kosztów Spółki PLK, w której zdecydowanie największą pozycję kosztów są koszty stałe. Istnieją inne prawne możliwości windykacji należności a ten obrany przez Zarząd PKP PLK S.A. sposób działania świadczy o politycznych a nie ekonomicznych podstawach takiej decyzji;

5. Realizowaniu polityki właściciela i Zarządcy Infrastruktury zawieszania i zamykania czynnych linii kolejowych a także doprowadzanie do katastrofalnego stanu wielu linii kolejowych, braku wykorzystania środków unijnych na infrastrukturę przy jednoczesnym przeznaczaniu środków z funduszu kolejowego na spłatę długów PKP S.A zamiast na inwestycje w infrastrukturę prowadzące w konsekwencji do destrukcji i paraliżu polskiego transportu kolejowego.

Konfederacja Kolejowych Związków Zawodowych kategorycznie sprzeciwia się działaniom graniczącym z sabotażem na żywym organizmie polskich kolei i ich pracownikach.

Brak natychmiastowej reakcji ze strony Rządu RP mającej na celu powstrzymanie decyzji i działań destrukcyjnych dla polskich spółek kolejowych spowoduje podjęcie przez KKZZ bezterminowego strajku generalnego na obszarze sieci PKP.

KKZZ zwraca się do wszystkich kolejowych Związków Zawodowych o wspólne podjęcie działań w obronie tego, co pozostało jeszcze po polskich kolejach, w obronie miejsc pracy i bytu naszych rodzin poprzez wspólne ogłoszenie dnia strajku generalnego na całej sieci PKP. Jednocześnie apelujemy do społeczeństwa polskiego o wyrozumiałość i wsparcie naszych działań sprzeciwiających się sabotażowi jaki dokonywany jest na polskich kolejach.

Chaos, którego jesteście świadkami przez ostatni rok nie jest winą szeregowych pracowników kolejowych, którzy sumiennie i odpowiedzialnie wykonują swoją pracę, lecz jest konsekwencją przemyślanych działań destrukcyjnych prowadzących do likwidacji polskiej kolei na wzór likwidacji polskich stoczni i innych działów polskiej gospodarki.

Jacek Droździel
wiceprzewodniczący Konfederacja Kolejowych Związków Zawodowych

Aleksander Motyka
wiceprzewodniczący Kolejowych Związków Zawodowych

Leszek Miętek
przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych

Do wiadomości:
Pan Bronisław Komorowski Marszałek Sejmu RP
Pan Cezary Grabarczyk Minister Infrastruktury
Pan Andrzej Wach Prezes PKP S.A.
Centrale Związków Zawodowych działające w Grupie PKP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza