Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drugi tor do Słupska w planach do konsultacji

Aleksander Radomski
Modernizacja torów do Słupska jest w Krajowym Programie Kolejowym
Modernizacja torów do Słupska jest w Krajowym Programie Kolejowym Łukasz Capar
Około półtora miliarda złotych ma kosztować modernizacja linii kolejowej numer 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk.

Inwestycja jest na liście podstawowej projektu Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku, co oznacza, że ma duże szanse na realizację. Wciąż nie wiadomo jednak, jaki będzie zakres tych prac. Jak się okazuje, o obiecaną przed laty przez ministra Sławomira Nowaka drugą nitkę torów do Słupska trzeba zabiegać.W żadnym z czterech wariantów opracowanego na zlecenie PKP PLK studium wykonalności nie znalazło się miejsce dla dodatkowego toru.

Po protestach mieszkańców, samorządowców i parlamentarzystów studium zaczęto uzupełniać. - Przedmiotem obecnych prac jest wariant obejmujący drugi tor - zapewnia Jerzy Majder z PKP PLK. - To, czy go wybudujemy, zależy jednak od analiz. Teraz kończymy te techniczne, a za chwilę rozpoczniemy ekonomiczne. Pomocne w walce o lepsze skomunikowanie regionu z Trójmiastem mogą okazać się konsultacje do Krajowego Programu Kolejowego.

Zobacz także: Walka o dwa tory kolejowe ze Słupska do Trójmiasta

Wymaga ich Unia, która wspiera finansowo inwestycje na kolei. Rząd chce na poprawę infrastruktury wydać aż 67 mld zł. - Co ciekawe, w konsultacjach zabrało już głos PKP Intercity - zauważa Michał Szymajda z branżowego portalu rynek-kolejowy.pl. -Zdaniem przewoźnika modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny - Piła powinna bezwzględnie obejmować odbudowę drugiego toru na jednym z odcinków. Podobnie w przypadku odcinka Słupsk -Wejherowo.

Zdaniem ekspertów są to przygotowania pod uruchomienie szybkiego połączenia z Kołobrzegu do stolicy. Nie jest wykluczone, że tę trasę obsługiwałoby Pendolino. Wiązałoby się to jednak z ograniczeniem istniejących połączeń na tej trasie. Ogólnopolskie konsultacje do programu zmieniającego polską kolej formalnie zakończą się w najbliższy wtorek. Zabrać głos może w nich każdy.Wczoraj zachęcała do tego słupska Platforma.

Tymczasem od wczoraj kilkadziesiąt osób podpisało się pod wnioskiem do projektu Krajowego Programu Kolejowego. Zbiórka podpisów to nowy pomysł słupskiej Platformy Obywatelskiej na doprecyzowanie ustaleń w sprawie modernizacji linii 202 łączącej Słupsk z Trójmiastem. W aktualnej wersji rządowego programu modernizacji kolei do 2023 roku nie została ujęta koncepcja przebudowy nitki w taki sposób, by na całej jej długości dostępne były dwa tory kolejowe.

- Warto wykorzystać ten moment i przy okazji konsultacji jeszcze raz upomnieć się o nitkę - mówił na wczorajszej konferencji prasowej poseł Zbigniew Konwiński. - Dlatego za pośrednictwem mediów chcemy prosić mieszkańców ziemi słupskiej do wzięcia udziału w tych konsultacjach. Duże poparcie społeczne przyczyni się do zwiększenia szansy na spełnienie naszych oczekiwań. Wystarczy wejść na naszą stronę internetową.

Autorzy petycji zauważają, że w wielu dokumentach strategicznych, w tym koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju wskazuje się, że Pomorze Środkowe jest wykluczone komunikacyjnie. Dopiero planowana budowa trasy ekspresowej S6 poprawi warunki na tym terenie, jednak dla zrównoważonego rozwoju konieczne jest zapewnienie perspektywicznej infrastruktury kolejowej.

Przypominają, że równoległą nitkę na całym odcinku między Słupskiem a Chylonią deklarował były minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomir Nowak. Podpisy na rzecz modernizacji linii kolejowej 202 i budowy drugiego toru zbiera też stowarzyszenie Aktywne Pomorze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza