Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ministerstwo planuje budowę Via Maris. S6 czeka na decyzje

Redakcja
Na ostatnim posiedzeniu Sejmu powrócił temat drogi ekspresowej S6. Głównie w kontekście planów Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa dotyczących budowy nowej drogi krajowej z Gdyni do Władysławowa oraz realizacji północnej obwodnicy Gdyni.
Na ostatnim posiedzeniu Sejmu powrócił temat drogi ekspresowej S6. Głównie w kontekście planów Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa dotyczących budowy nowej drogi krajowej z Gdyni do Władysławowa oraz realizacji północnej obwodnicy Gdyni. Archiwum
Na ostatnim posiedzeniu Sejmu powrócił temat drogi ekspresowej S6. Głównie w kontekście planów Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa dotyczących budowy nowej drogi krajowej z Gdyni do Władysławowa oraz realizacji północnej obwodnicy Gdyni.

Trasa ma już nawet swoją nazwę – Via Maris – i zgodnie z koncepcją resortu ma rozwiązać problemy komunikacyjne między Wejherowem, Redą i Rumią oraz sezonowe korki ciągnące się na Hel. Trasa połączy węzeł Morska, gdzie początek ma obwodnica Trójmiasta i po śladzie projektowanej Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej pobiegnie do granic Redy. Od OPAT odbije też droga do Władysławowa.

Dla ministerstwa Via Maris byłaby obok istniejącej drogi DK6 i S6 trasą rozładowującą korki w tej części Trójmiasta. Trasa S6 jest więc brana przez resort pod uwagę, choć z realizacją jej budowy wiążą się duże problemy. – Związane są z budową
aglomeracyjnej obwodnicy Trójmiasta – podkreślał w Sejmie Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w MIiB. – Decyzja o budowie została zaskarżona. Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał ten protest. Sprawa trafiła do sądu kasacyjnego, gdzie procesy trwają długo, a wynik jest nieznany.

Koszt budowy trasy między Gdańskiem a Koszalinem wynosi 7,7 mld zł. Dla porównania 140 km trasy S6 w woj. zachodniopomorskim kosztuje 2,2 mld zł.

– W związku z tym szukamy rozwiązania, które będzie z jednej strony zapewniało rozwiązanie problemów północnej
części województwa pomorskiego, ale też przede wszystkim aglomeracji trójmiejskiej, z drugiej strony będzie racjonalne i będzie po prostu mniej kosztować. Jesteśmy bardzo bliscy wypracowania koncepcji, która zapewni połączenie Gdyni drogą S6, mniej więcej o przebiegu planowanym poprzednio, ze starym przebiegiem, w kierunku zachodnio-północnym. To będzie krótszy
odcinek, ale on na pewno rozwiąże problemy tranzytowe północnej części aglomeracji trójmiejskiej.

Czy to oznacza, że OPAT stanie się częścią S6? Tego ministerstwo już nie precyzuje. Podnosi za to, że Krajowy Program Budowy Dróg odziedziczony po Platformie zawiera pozycje, które zostały oszacowane na blisko 200 mld zł, a limit finansowy to 107 mld. Resort infrastruktury zapewniał ostatnio, że urzędnicy analizują możliwość finansowania fragmentu drogi S6 do Lęborka.
Inaczej sprawa miała się z trasą dalej zachód. Jak zapewnił wówczas Jerzy Szmit, w tym limicie środków, które resort ma do dyspozycji „nie jesteśmy w stanie dzisiaj tej drogi modernizować, budować”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza