Postulat nie jest nowy. Nabrał za to namacalnego charakteru. Grupa mieszkańców podsłupskich Siemianic założyła stowarzyszenie, które ma być instrumentem w działaniach dla rozwoju infrastruktury kolejowej w regionie. Ich podstawowy cel to budowa od podstaw peronu dla Szybkiej Kolei Miejskiej właśnie w Siemianicach.
Nie tylko. Również przedłużenia biegu SKM-ek do Kobylnicy i intensyfikacja połączeń do Trójmiasta. Dzięki temu obie miejscowości zyskałyby szybkie połączenia ze Słupskiem. Dojazd skróciłby się z kilkunastu do kilku minut. Stowarzyszenie Pasażerów Kolejowych Siemianice nie wykluczają realizacji też innych działań. Na początek jednak zapowiada zbiórkę podpisów. Później spotkania z przedstawicielami kolei.
Powołują się przy tym na przypadek z Mostów pod Lęborkiem, gdzie peron, choć po latach starań, udało się w końcu wybudować. Faktem jest, że nie byłoby to możliwe bez udziału samorządów, które w praktyce sfinansowały tę inwestycję. W przypadku peronu w Siemianicach musiałoby być podobnie. Dopiero kiedy infrastruktura powstanie, można by rozpocząć rozmowy o zwiększeniu częstotliwości kursowania pociągów. Szansą na wprowadzenie zmian mogłaby być też przebudowa linii numer 202, którą planuje PKP PLK.
Stowarzyszenie Pasażerów Kolejowych Siemianice liczy 15 członków. Właśnie zostało zawiązane i zarejestrowane. Jego główny cel statutowy, to działalność społecznie użyteczna w zakresie rozwoju infrastruktury kolejowej. Co kryje się pod tym hasłem?
- Najbardziej zależy nam na utworzeniu przystanku kolejowego w Siemianicach - przyznaje Michał Nielub wiceprezes stowarzyszenia. - Ale nie tylko. Chcemy też, aby docelowo pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej kończyły bieg nie w Słupsku, ale w Kobylnicy. Powstałby wtedy atrakcyjny ciąg komunikacyjny. Liczymy też na to, że jeśli uda się do tych zmian doprowadzić, to zintensyfikowane zostaną połączenia SKM między Słupskiem a Trójmiastem.
Plan jak na dopiero co zawiązaną organizację jest bardzo ambitny. Wbrew pozorom nie oznacza to, że nierealny.
- Zdajemy sobie sprawę, że bez wsparcia samorządów, również tego finansowego niewiele uda się w tej kwestii zrobić - przyznaje Michał Nielub. - Najlepiej pokazuje to przypadek podlęborkich Mostach. Bez zainteresowania ze strony gmin i miasta pomysł na peron nie ma racji bytu, a przecież został zrealizowany.
Przypomnijmy, że starania o przystanek w Mostach mieszkańcy rozpoczęli w 2011 rok. a samą inwestycję do użytku oddano w sierpniu tego roku. Złożyły się na nią trzy samorządy; gmina Nowa Wieś Lęborska, tamtejsze Starostwo i miasto Lębork. Oświetlony i długo na ponad 200 metrów peron wybudowano kosztem 1,1 mln zł.
Zarząd stowarzyszenia już na styczeń zapowiada zbiórkę podpisów pod petycją za budową analogicznego peronu w podsłupskich Siemianicach. Chce też spotkać się z przedstawicielami PKP PLK. W tym ostatnim przypadku w związku w planowanymi pracami przy modernizacji linii numer 202 łączącej Słupsk z Gdynią, co może być okazją do wpisania do niej budowy przystanku. Dzięki niemu dojazd z Siemianic do Słupska skróciłby się z kilkunastu do pięciu minut.
Szukasz więcej informacji ze Słupska? Kliknij i przeczytaj inne artykuły.
Najczęściej czytane na gp24.pl:- Wypadek na drodze krajowej nr 6. Są ranni (wideo,zdjęcia)
- Szopki bożonarodzeniowe w słupskich kościołach (zdjęcia)
- Nocne zdjęcia ringu. Prezentuje się imponująco
- Pijana wjechała w dom, omal nie uszkodziła zaworów z gazem
- Mikołaje na motocyklach w Krępie Słupskiej (zdjęcia, wideo)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?