Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Czeka nas remont torów w całym mieście

Marek Rudnicki [email protected] 91 481 33 34
Szczecin: Czeka nas remont torów w całym mieścieZakończona modernizacja torowisk w obrębie Bramy Portowej kosztowała tylko 22 mln zł. Kolejne będą dużo droższe.
Szczecin: Czeka nas remont torów w całym mieścieZakończona modernizacja torowisk w obrębie Bramy Portowej kosztowała tylko 22 mln zł. Kolejne będą dużo droższe. Fot. Sebastian Wołosz
Zakończona modernizacja w rejonie Bramy Portowej, to był tylko pierwszy etap remontów torowisk w mieście. Czekają już w kolejce następne, aleja Piastów, Gdańska, Potulicka i inne.

Miasto zapowiada kolejne inwestycje w torowiska. Zakończona modernizacja tych w obrębie Bramy Portowej kosztowała tylko 22 mln zł. Kolejne będą dużo droższe.
Szczeciński Szybki Tramwaj.

- Zapewniam, że wkrótce ogłoszony zostanie przetarg na wykonawcę. Już rozpoczęliśmy procedurę - zapewnia prezydent Piotr Krzystek.
Otwarcie ofert w przetargu ma nastąpić 12 września. Cała inwestycja pochłonie 230 mln zł. Wykonawca prac będzie musiał w ciągu dwóch lat przedłużyć istniejącą linię tramwajową z Basenu Górniczego do tymczasowej pętli przy ul. Turkusowej. Od Basenu Górniczego tramwaj pojedzie bezkolizyjną trasą pokonując estakady oraz przemieszczając się w specjalnej rynnie. Miasto liczy na dofinansowanie unijne.
- Przyznaję, że realizacja inwestycji uzależniona jest od dofinansowania z Unii Europejskiej, ale jestem pewien, że go dostaniemy - mówi prezydent.
Miasto nie otrzymało jeszcze odpowiedzi na złożony projekt w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Mimo sprzeciwu właścicieli willi Grüneberga przy ul. Batalionów Chłopskich 61, zostanie ona, w związku z planowaną trasa tramwaju, przesunięta o kilkanaście metrów. Prezydent zapewnia, że stanie się to bez szkody dla budynku.

W ramach tej inwestycji będzie wybudowane od podstaw specjalna tzw. wanna, powstaną przystanki Gryfińska, Lotnisko i na pętli Turkusowa, a także przebudowana jezdnia i chodniki. Wzniesione też mają być obiekty niezbędne dla funkcjonowania linii tramwajowej. W tym estakada w ciągu prawej jezdni ul. Hangarowej, wiadukt i kładki technologiczne w ciągu ulic Batalionów Chłopskich - Gryfińska, tunel w rejonie ul. Turkusowej ze schodami i pochylniami oraz tunel pod bocznicą kolejową do EC Dąbska.

Zmodernizują zajezdnię na Pogodnie
To największa w mieście i już stara zajezdnia tramwajowa. Magistrat chce inwestycję zrealizować w formule "zaprojektuj i wybuduj". Jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg na wykonawcę.
Prace mają zakończyć się w 2014 r. Obejmą rekonstrukcyję oraz przebudowę budynków, a także budowę nowych, dostosowanych już do obsługi nowoczesnego taboru tramwajowego, w tym niskopodłogowców. Wzniesiona zostanie nowa hala postojowa o wymiarach ok. 68,5 x 133,5 m na 18 torów, a stara zostanie rozbudowana o dwa tory. Wybudowany też ma być tor umożliwiający objazd całej zajezdni, na którym będą mogły być przeprowadzane próby hamowania.

- Rozbudowana zajezdnia będzie miała połączenia torowe z istniejącą miejską siecią torową i trakcyjną - wyjaśnia Krystyna Gawrońska z Tramwajów Szczecińskich. - Umożliwiony zostanie wjazd i wyjazd w kierunku centrum i pętli Głębokie.

Potrzebne nowe w al. Piastów
To inwestycja powiązana z innymi. Będzie kosztować 29 mln zł. Przetarg ogłoszony zostanie jeszcze w tym roku, a jej realizacja zakłada koniec 2013 r. Zmodernizowane zostanie torowisko w ciągu alei od Placu Szarych Szeregów do Ronda Szyrockiego.
Przebudowane też zostanie odcinek torowiska w ul. Wawrzyniaka od al. Bohaterów Warszawy do al. Wojska Polskiego. Na skrzyżowaniu ulic Jagiellońskiej i Bohaterów Warszawy wymienione zostaną rozjazdy. Koszt 3 mln zł.

Czeka też Basen Górniczy i nowe tramwaje
Nastąpi przebudowa torowisk pomiędzy Mostem Długim a Basenem Górniczym wraz z modernizacją pętli. Przetarg ogłoszony zostanie w przyszłym roku, a koszt, to 90 mln zł. Całość prac ma być zakończona do 2014 r.

Nowe torowiska otrzymają ulice Energetyków, Most Portowy, Gdańska i pętla Basenu Górniczego.
- Trwają już procedury związane z zakupem 22 nowych tramwajów niskopodłogowych - zapowiada Kristian Wawrzyniak, prezes Tramwajów Szczecińskich. - Pierwsze sześć tramwajów dotrze do Szczecina do wiosny 2013, kolejnych 16 pomiędzy październikiem 2013, a marcem 2014.
Wartość przetargu to 150 milionów złotych.

Co z ulicą Potulicką

To najbardziej zaniedbana dziś ulica w centrum miasta. Skargi na jakość nawierzchni i torowiska spływają do miasta od wielu lat.

- Pracuję nad tym tematem - mówi wprost prezydent Piotr Krzystek. - Rozmawiam z panem marszałkiem. Uda się prawdopodobnie pozyskać pieniądze z oszczędności na kilku inwestycjach drogowych, wykonanych taniej. To nie tylko sama Potulicka, ale również bardzo zły odcinek ulicy Narutowicza i al. 3 Maja.
Ta inwestycja może być zrealizowana przy wsparciu programów regionalnych czyli tych, których koszt jest niższy, niż 50 mln zł. Prezydent dodaje, że cały projekt jest już gotowy i czeka tylko na zebranie funduszy na realizację.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza