Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego uwzględniła połączenie kolejowe i drogowe między Szczecinem i Berlinem. Ujęto je w Transeuropejskiej Sieci Transportowej. A to oznacza, że będzie można zabiegać o fundusze konieczne na rozbudowę połączenia Berlin-Szczecin.
- Umożliwi to zamknięcie 30 kilometrowej luki w elektryfikacji trasy kolejowej - wyjaśnia europoseł prof. Bogusław Liberadzki. -Dzięki czemu pociągi będą mogły kursować między tymi miastami w ciągu w półtorej godziny.
Europoseł od miesięcy zabiegał, by to połączenie zostało włączone do korytarza transportowego. Udało się. Podobnie jak w przypadku połączenia Berlin-Wrocław i Berlin-Gdańsk.
Ogromny sukces dla Polski stanowi rozszerzenie Korytarza Sieci Bazowej Bałtyk-Adriatyk o odgałęzienie do Pomorza Zachodniego. Ta poprawka Liberadzkiego, podpisana przez czterech polskich posłów z różnych grup politycznych została także przyjęta przez Komisję Transportu i Turystyki.
W praktyce oznacza to, że przy rozbudowie infrastruktury kolejowej i drogowej oraz na podłączenie portów w Szczecinie i Świnoujściu do zaplecza w głębi kraju można liczyć na dofinansowanie do 85 proc. kosztów inwestycji.
W sprawie kolejowego Szczecina z Berlinem spotkają się dzisiaj u wojewody Sławomir Nowak, minister transportu oraz Peter Ramsauer, minister minister transportu Republiki Federalnej Niemiec.
Podpiszą umowę o współpracy przy rozwoju tego połączenia. Zakłada modernizację i elektryfikację linii kolejowej na trasie Szczecin - Berlin. Dzięki inwestycji czas przejazdu pociągów pomiędzy Szczecinem a Berlinem skróci się do 90 minut. Obecnie wynosi ok. 2 godzin dla połączeń bezpośrednich.
33 kilometry bez prądu
Podróż ze Szczecina do Berlina trwa 2 godziny. Mogłaby trwać około godziny. W Angermuende pasażerowie przesiadają się do elektrycznego składu. Odcinek nie jest bowiem w całości zelektryfikowany.
W sumie chodzi o odcinek 33-kilometrowy. Ze Szczecina Głównego do granicy mamy 14 km. Do modernizacji pozostało około 3,2 km toru. Jeśli uwzględnimy elektryfikację, to koszt inwestycji w sumie wyniesie w granicach 15 mln zł. Nie są to kwoty oszałamiające.
Przede wszystkim chodzi jednak o elektryfikację ponad 20 kilometrów torów po stronie niemieckiej. Oczywiście inwestycję należałoby zrobić jednocześnie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?