Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe prawa dla kupujących w sklepach internetowych

Zbigniew Marecki
Nowe prawa dla kupujących w sklepach internetowych.
Nowe prawa dla kupujących w sklepach internetowych. sxc.hu
W czerwcu przyszłego roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o prawach konsumenta, która da nowe możliwości dochodzenia swoich praw klientom e-sklepów.

Przygotowywana przez resort sprawiedliwości nowelizacja ustawy ma dostosować polskie prawo do wymogów unijnej dyrektywy dotyczącej praw konsumenckich.

Jedną z ważniejszych zmian, jakie są zapowiadane, jest wydłużenie czasu, jaki klient ma na zwrot zakupionego przez internet towaru bez podania przyczyny. Teraz można dokonać zwrotu w ciągu 10 dni, od połowy przyszłego roku ma to być już 14 dni.

Pojawią się także jaśniejsze regulacje dotyczące tego, kto ponosi koszty wysyłki, jakie koszty ponosi konsument, kto odstąpił od umowy. Będą również nowe wyjątki od prawa do odstąpienia od umowy, np. nie będzie możliwości zwrotu artykułów higienicznych po usunięciu odpowiednich zabezpieczeń.

Jednocześnie właściciele e-sklepów będą mieli więcej obowiązków informacyjnych wobec klientów.
Jeśli na stronach sklepu nie znajdzie się informacja o tym, że nabywca ma prawo zwrócić towar bez podania przyczyny, to termin na zwrot wydłuży się o rok, a sprzedawcy grozić będzie grzywna.

Celem przyjętych w unij­nej dyrektywie zmian jest ujednolicenie obowiązują­cego w 28 państwach prawa konsumenckiego. W opinii ekspertów, zagwarantują one podobne warunki konkurencji dla przedsiębiorców, a wprowadzenie jednolitych obowiązków informacyjnych zwiększy zaufanie klientów do e-skle­pów.

W konsekwencji nowe regulacje mają przyczynić się do rozwoju handlu transgranicznego online.
Polskie e-sklepy będą musiały również dostosować się do nowych unijnych przepisów dotyczących alternatywnych metod rozstrzygania sporów z wykorzystaniem niezależnych instytucji pozasądowych, rzeczników praw konsumenta, arbitrów, negocjatorów do rozstrzygania sporów mię­dzy sprzedawcą czy usługodawcą a klientem. Jednym z narzędzi będzie platforma internetowa, która ułatwi całą procedurę w przypadku, gdy strony sporu pochodzą z różnych krajów i istnieje między nimi bariera językowa. Nowe przepisy będą obowiązywać od czerwca przyszłego roku, ale według ekspertów właściciele sklepów powinni już teraz zacząć proces dostosowywania swo­ich serwisów i regulaminów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza