Na gotowym fragmencie słupskiego ringu znajduje się 15 pełnowymiarowych rond. Jedenaście z nich to obiekty wybudowane od nowa, reszta to ronda już istniejące. Jednym z nich jest rondo na ul. Poznańskiej, którego oznakowanie budzi wątpliwości niektórych kierowców. Kilka dni temu doszło tam do stłuczki dwóch samochodów. Kierowcy obu aut odmiennie zinterpretowali oznakowanie.
- Jadąc ulicą Poznańską od strony Kobylnicy, kierujący, skręcając w lewo, w nową ulicę Koszalińską, powinien, pomimo braku oznaczenia pasów ruchu, zająć lewy pas, wjeżdżając na wewnętrzny pas ronda - informuje Jacek Kaźmierski, instruktor nauki jazdy, właściciel OSK Jack w Słupsku. - Jednak kontynuując jazdę po obwiedni, powinien zmienić pas na zewnętrzny przed zjazdem lub jeżeli zamierza zjechać z pasa wewnętrznego, powinien ustąpić pierwszeństwa tym kierującym, którzy poruszają się po pasie zewnętrznym ronda. Problem ten można łatwo i tanio wyeliminować, korygując oznaczenie pionowe na obwiedni ronda.
Ale kłopot z interpretacją przepisów mogą mieć również kierowcy jadący w kierunku ul. Poznańskiej od strony ringu.
- Jadąc nową ulicą Koszalińską w ulicę Słoneczną, mamy oznaczone dwa pasy do jazdy na wprost. Tymczasem na ulicy Słonecznej jest tylko po jednym pasie ruchu dla każdego kierunku, tak więc istnieje niebezpieczna sytuacja kolizyjna - stwierdza Jacek Kaźmierski. - Pojazdy jadące równolegle dwoma pasami muszą wjechać razem na jeden pas ruchu. Uważam, że najlepszym rozwiązaniem byłoby oznaczenie pasów ulicy Koszalińskiej: prawego tylko do skrętu w prawo, a lewego do skrętu w lewo i jazdy na wprost.
Te uwagi Jacek Kaźmierski przekazał Zespołowi ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Mieście Słupsku. Jednocześnie jest zdania, iż większość rozwiązań przyjętych dla organizacji ruchu na nowych rondach jest bez zastrzeżeń. Jego zdaniem, animatorzy ruchu skorzystali z doświadczeń, jakie nabyli podczas przebudowy ulicy Grunwaldzkiej.
- Ronda na ringu wewnętrznym zostały przeprojektowane z rond klasycznych, czyli takich, gdzie pasy biegną w koło wyspy na ronda spiralne, czyli popularne w Słupsku ślimaki. Ronda spiralne są rozwiązaniami nowoczesnymi, które uważane są za bezpieczne i, jak pokazuje doświadczenie z ulicy Grunwaldzkiej, są dużo bezpieczniejsze od rond klasycznych, a przepustowość jest dużo lepsza - podkreśla Jacek Kaźmierski.
Zobacz także:
- Nocne zdjęcia ringu. Prezentuje się imponująco
- Zobacz, jak wygląda przejazd słupskim ringiem (wideo)
Szukasz informacji o słupskim ringu? Kliknij i przeczytaj inne artykuły na gp24.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?