MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Teatr w Słupsku wybrał finalistów konkursu na napisanie sztuki. Zobacz, kto stworzy dramat

OPRAC.:
Anna Czerny-Marecka
Anna Czerny-Marecka
Nowy Teatr w Słupsku
Nowy Teatr w Słupsku Archiwum Gp24
Trzy propozycje wybrane ze 119. W Nowym Teatrze w Słupsku rozstrzygnięto pierwszy etap konkursu na sztukę inspirowaną historią Triny Papisten, ostatniej kobiety oskarżonej o czary i spalonej w Słupsku. Jury postawiło na doświadczonych i nagradzanych już artystów związanych z teatrem. Finaliści mają czas na napisanie dramatu do 5 sierpnia. Zwycięski tekst zostanie wyreżyserowany przez Iwo Vedrala i pokazany na deskach słupskiego teatru.

Jury konkursu na treatment sztuki teatralnej inspirowanej postacią Triny Papisten w składzie: Sylwia Chutnik, (pisarka, przewodnicząca Jury), Michał Witkowski (pisarz), Anna Jazgarska (publicystka, krytyczka teatralna), Iwo Vedral (reżyser teatralny) oraz Dominik Nowak (dyrektor Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku) po przeczytaniu 119 zgłoszonych utworów postanowiło zakwalifikować do II etapu konkursu prace:

• „Hexenprozesse” autorstwa Aleksandry Zielińskiej (pisarka),
• „Portret kobiety z barankiem” autorstwa Weroniki Marii Kuśmider (reżyserka teatralna) i Adriana Szafrańskiego (dramatopisarz i scenarzysta filmowy,
• „Trina. Niech nie gaśnie nigdy” autorstwa Mariusza Gołosza (dramaturg Teatru Guliwer w Warszawie),

Tekst „Hexenprozesse” to współczesne spojrzenie na symbol wiedźmy w kulturze i to, jak ewoluował on przez lata, szczególnie w kontekście zmian praw kobiet w Polsce. Autorka odnosi się do postaci Triny Papistan jako symbolu wolności i wyzwolenia, kobiety, która chce żyć według własnych zasad i zostaje za to ukarana w najbardziej okrutny sposób. Scenariusz utrzymany jest w absurdalno-śmiesznym klimacie, wyróżnia się oryginalnym językiem i sposobem prowadzenia narracji.

Treatment scenariusza „Portret kobiety z barankiem” odnosi się do konsekwencji reformacji i zmian religijno-społecznych zachodzących w Europie przełomu XVII i XVIII wieku. Czasu, kiedy świat przestał być prosty a podział na dobrych wierzących i złych niewiernych nie był już oczywisty. Postać Triny Papisten, spalonej na stosie w Stolp w 1701, jest tutaj punktem wyjścia do stworzenia opowieści o społeczności uwikłanej w politykę i religię, stojącej w rozkroku pomiędzy tym, co boskie i tym, co ludzkie. Tekst jest rodzajem teatralnej fantazji o kobiecie, która być może w innym czasie i w innym miejscu mogłaby zostać uznana za świętą, ale tak się akurat złożyło, że posądzona o bycie czarownicą spłonęła na stosie.

Natomiast autor treatmentu „Trina. Niech nie gaśnie nigdy” historię Katarzyny Zimmerman umiejscowił w świecie będącym hybrydą współczesności i początku XVIII wieku. Scenariusz jest dialogiem z „legendą o słupskiej czarownicy”, porusza tematykę buntu, równouprawnienia i absurdalności ustalanych norm społecznych. Mariusz Gołosz w swojej propozycji żongluje konwencjami dramaturgicznymi wprowadzając kolejne tematy do dramatu.

Trzy osoby/zespoły zakwalifikowane do II etapu konkursu podpiszą z Nowym Teatrem umowy na napisanie pełnego scenariusza spektaklu. Termin realizacji zadania upływa 5 sierpnia 2024 r. Do 10 sierpnia 2024 r. jury wybierze zwycięski dramat, na podstawie którego zostanie wyprodukowany spektakl. Premiera nagrodzonego tekstu w reżyserii Iwo Vedrala odbędzie się 21 grudnia 2024 roku w Nowym Teatrze im. Witkacego w Słupsku.

Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz ze środków Miasta Słupska.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Lady Pank: rocznica debiutanckiej płyty

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza